Vaksinasjon av katt

Vaksinering er en enkel og effektiv måte å forhindre sykdom på.

Vaksinasjon av katt

Katter skal ha vaksine en gang i året. Når du har vaksinert din katt hos oss vil du automatisk få en innkalling av oss året etter.

Her er en liten innføring i de sykdommene katter vaksineres mot.

Kattepest (felin panleukopeni)

Forårsakes av kattens parvovirus.

Smitten spres via kattens kroppsvæsker (urin, spytt), avføring eller via lopper.

Symptomer:

• blodig, kraftig diare
  • dehydrering
  • feber og nedsatt almenntilstand.

I tillegg til å angripe tarmcellene, vil også immunforsvaret bli angrepet og antallet hvite blodceller vil falle drastisk i antall.

Hos drektige katter kan sykdommen også gi fosterskader.

Behandlingen vil være symptomatisk, dvs å prøve å rette på symptomene, årsaken får man ikke gjort noe med.

Forebyggende behandling vil være vaksinering, men også kastrering er viktig å tenke på.

Kattens herpesvirus (felin rhinotrakeitt)

Herpes hos katt forårsaker en kraftig luftveisinfeksjon og hos kattunger kan det gi en fatal lungebetennelse.

Sykdommen er meget smittsom.

Symptomer:

• nysing, hosting.
  • redusert almenntilstand, evt. feber.

Behandlingen er symptomatisk, evt. med antibiotika for å ta bakterier som slår seg ned i "kjølvannet" av viruset (sekundær infeksjon).

Forebyggende behandling vil være vaksinering, og kastrering.

Calicivirus hos katt

Gir også luftveisinfeksjon som med herpes, og kan være en del av "katteinfluensaen". I tillegg kan den også gi leddbetennelser og store sår i munnen som kan bli infiserte med bakterier etterpå.

I sjeldne tilfeller kan den gi nyreproblemer. Symptomer vil være mye av det samme som ved herpes, det samme gjelder behandling og forebygging.